Analyseer je Instagram statistieken en zet je contentstrategie op punt.

Heb je een bedrijfspagina op Instagram? Check! Wist je niet dat je tonnen informatie van je volgers kan krijgen dankzij de statistieken? Shame on you!

Zowel voor je volledige profiel als voor elke post tonen deze statistieken welke content het beste werkt voor jouw bedrijf. En dat dus helemaal gratis, hé! Ben je bezig met je contentplanning? Analyseer je statistieken even om zo de juiste strategie te bepalen.

Waar vind je de Instagram statistieken?

Instagram statistieken of insights zijn beschikbaar voor iedereen met een bedrijfsprofiel en zijn eenvoudig te vinden. Statistieken weergeven kan op twee manieren: 

  • Ga naar je bedrijfsprofiel en tik rechtsboven op de drie horizontale streepjes. Van daaruit kan je op statistieken klikken.
  • Als je wil kijken naar de resultaten van een bepaald bericht, dan open je de post en klik je er op ‘statistieken weergeven’.

Maar, met staren naar je resultaten kom je er natuurlijk niet. Eens je ze gevonden hebt, is het ook belangrijk ze grondig te analyseren en interpreteren.

Hoe analyseer je Instagram statistieken?

Er zijn heel wat statistieken die je kan raadplegen, maar wat betekenen al die cijfers nu?

Analyseer je profiel 

Klik: Statistieken > bereikte accounts

Deze statistieken geven aan in welke mate je volgers betrokken zijn met jouw profiel. Enkele belangrijke statistieken om in het oog te houden zijn deze:

  • Weergaven: aantal keer dat je posts bekeken werden.
  • Bereik: aantal unieke personen die je posts bekeken.
  • Website klikken: aantal personen die via Instagram doorklikken naar je website.
  • Profielweergaven: het totaal aantal accounts dat je profiel bekeken heeft.
instagram statistieken weergaven

Analyseer je doelgroep

Klik: Statistieken > Statistiekoverzicht > Totaal aantal volgers

Naast de inzichten voor je profiel is er ook een tab doelgroep. Als je bij statistieken op bereikte accounts klikt, zie je het aantal accounts dat je met je post bereikt hebt. Klik je op betrokken accounts, dan krijg je een overzicht van het aantal mensen die actie ondernomen hebben door je post.

Het belangrijkste cijfer? Dat zijn uiteraard de betrokken accounts, want één actieve volger die hoogstwaarschijnlijk uitgroeit tot een klant, brengt je veel meer op dan vijftig passieve volgers.

Daarnaast kom je meer te weten over het geslacht, de leeftijd, de locatie en het momenten waarop je volgers actief zijn. Zo kan je perfect nagaan of je Instagram-doelgroep in lijn ligt met je werkelijke klanten en wanneer je best een post plaatst. 

Analyseer je posts

Selecteer een post > klik op statistieken

Deze statistieken geven duidelijk aan welke posts het best presteren. Bekijk ze regelmatig want ze geven je een duidelijk beeld van de content die voor jouw doelgroep werkt en helpen je bij het uitwerken van een strategie. Dit zijn de belangrijkste:

  • Vind-ik-leuks en opmerkingen: aantal likes en reacties die je post gekregen heeft.
  • Opgeslagen: het aantal unieke accounts dat jouw bericht opgeslagen heeft. Dit laat zien dat een volger geïnteresseerd is en later je post zal herbekijken of delen met een vriend. Deze statistiek zegt dus veel meer dan het aantal likes én is gunstig voor het algoritme. 
  • Interacties met inhoud: het aantal personen dat actie onderneemt en met andere woorden eerst je bericht zien, vervolgens je profiel bekijken en dan besluiten om je te volgen of door te klikken naar je website. Zo krijg je een handig beeld van de berichten die je volgers engageren.
berichtstatistieken instagram

Statistieken van je Instagram stories

Statistieken > Statistiekoverzicht > Verhalen

Scroll verder naar beneden voor de resultaten van je verhalen of stories. Voor elk verhaal zie je:

  • Hoeveel keer het weergegeven is en hoeveel unieke personen het bekeken hebben.
  • Daarnaast tonen de statistieken je ook het aantal keer dat iemand vooruit of terug geklikt heeft op je story. Je krijgt inzicht in hoe relevant iemand je content vond.
  • Een laatste belangrijke statistiek voor je stories is het aantal personen dat je story heeft weggeveegd en je content dus waarschijnlijk niet interessant vond. 

Vertrek vanuit je doelstellingen

Instagram biedt je inzicht in een heleboel waardevolle statistieken. Het is dus belangrijk dat je eerst gaat nadenken over je zakelijke doelstellingen alvorens je zomaar willekeurig alle statistieken gaat bekijken.

Is je doelstelling om via Instagram in contact te komen met je community? Focus in dat geval op statistieken die de betrokkenheid meten zoals opmerkingen, opgeslagen en deelacties. Wil je graag je merkbekendheid vergroten via Instagram, geef dan voornamelijk aandacht aan je profielbezoeken, weergaven, bereik en volgacties. Of misschien is je hoofddoel wel meer winkelbezoeken genereren. Bekijk dan de acties van je volgers en de websiteklikken. 

Als je eenmaal weet welke zakelijke doelstellingen voorop staan en welke cijfers je prioriteit moet geven, is het eenvoudig om gebruik te maken van de  Instagram statistieken. Je zal zien dat het raadplegen van je statistieken je op lange termijn helpt bij het bereiken van je Instagram strategie.

Help, ik verlies volgers op Instagram

Neen, volgers verliezen is geen reden tot paniek. Als je volgers verliest, wil dat enkel zeggen dat je dichter bij je doelpubliek komt.

Liever een volger minder, dan een passieve volger die niks liket en je stories steevast overslaat.

Analyseer dus steeds je statistieken om meer te weten te komen over wie je volgt en waarom ze dat doen.

Wil je meer weten over groeien op Instagram? Dan kan dit artikel je zonder twijfel helpen.

Zie je het bos niet meer door de bomen na al deze informatie over statistieken en cijfers of heb je nog verdere vragen over het opbouwen en onderhouden van je Instagram pagina? I’m all ears! Drop your question below en we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.