The power of email marketing

E-mail is een kosteneffectieve marketingstrategie die tijdsefficiënt is, zichtbaarheid en merkbekendheid vergroot en invloed heeft op klanten in alle fasen van de verkoop:

  • Bewustzijn 

Als een klant een specifiek probleem heeft, kunt u helpen met een informatieve e-mail die uitlegt hoe uw product een oplossing biedt. 

  • Overweging 

Als een klant vergelijkbare producten onderzoekt en vergelijkt, laat uw e-mail  zien hoe uw product zich onderscheidt.

  • Aankoop 

Als een klant een extra stimulans nodig heeft om over te gaan tot een aankoop, kun je een aanbieding of korting geven.

  • Behoud 

Als een klant al een aankoop heeft gedaan, kun je een exclusief aanbod sturen om ervoor te zorgen dat ze je merk trouw blijven.

  • Belangenbehartiging 

Als een klant bereid is om je product of de opmerkelijke doelen die je ondersteunt te delen, kan hij een pleitbezorger van het merk worden.

Hoe zet ik een e-mailcampagne op?

  • Identificeer uw doelgroep 
  • Contactlijst opstellen en segmenten maken op basis van gebruikersgedrag
  • Campagne opmaken
  • Contactlijst bepalen
  • Geschikt sjabloon kiezen
  • Pakkende onderwerpregel schrijven
  • Email ontwerpen
  • Relevante call-to-action (CTA) 
  • Optimaal tijdstip plannen
  • Prestaties bijhouden, inclusief het gebruik van A/B-tests

De belangrijkste emailgegevens om bij te houden zijn:

  • Openingspercentage 

Dit is het percentage van het totaal aantal ontvangers dat een e-mail opent.

  • Doorklikpercentage (ClickThroughRatio) 

Dit is het percentage van ontvangers die op je CTA hebben geklikt.

  • Responspercentage 

Dit is het percentage van het totale aantal ontvangers dat op de link van je e-mailcampagne heeft geklikt en een actie heeft voltooid.  A/B-testen is ook cruciaal voor elke e-mailmarketingcampagne. Een voorbeeld is het gebruik van twee verschillende onderwerpregels voor een e-mail. A/B-tests analyseren welke van de twee onderwerpregels effectiever is. Deze analyse kan leiden tot hogere open rates, wat mogelijk resulteert in meer verkoop.

Optimalisatie 

Soms is het niet genoeg om een e-mail te versturen. Hieronder volgen enkele tips voor het optimaliseren van de inhoud van uw e-mailmarketingcampagnes:

De onderwerpregel optimaliseren 

Onderzoek toont aan dat interessante onderwerpregels de open rates van e-mails kunnen verhogen. Gebruik deze strategieën om er een te ontwikkelen die lezers aanspreekt:

  • Gebruik een  nummer.  Korter en makkelijker te lezen.
  • Voeg een Emoji toe. Volgens Campaign Monitor hebben onderwerpregels met emoji’s hogere unieke open rates.
  • Personaliseer. Volgens onderzoek kunnen e-mails met een voornaam in de onderwerpregel de open rates met 29 procent verhogen.
  • Hoofdletters. Zet alle woorden in het onderwerp van een e-mail met een hoofdletter.
  • Hou het kort. Volgens Campaign Monitor is de ideale lengte van een onderwerpregel 17-24 tekens. Dit is vooral belangrijk omdat veel mensen hun e-mails lezen op mobiele apparaten.
  • Ontwikkel een gevoel van urgentie. Als een coupon binnenkort verloopt, vermeld dan de promotie in de onderwerpregel.

E-mailinhoud optimaliseren

Verhoog de consumentenbetrokkenheid:

  • Schrijf een pakkende onderwerpregel
  • Neem relevante inhoud op
  • Gebruik opsommingstekens
  • Gebruik sprekende afbeeldingen
  • Emails moeten mobielvriendelijk zijn
  • Voorkom grammaticale fouten
  • Personaliseer door namen van afzenders en ontvangers te gebruiken
  • Kies de ideale lettertypes en kleuren
  • Bouw een band op met klanten door inzichten te delen die zij waarderen
  • Voeg een duidelijke CTA toe aan elke e-mail 

Soorten campagnes

Er zijn vier hoofdtypes e-mailcampagnes:

  • Nieuwsbrieven

Deze houden klanten op de hoogte van je producten

  • Promotionele e-mails 

Deze stimuleren inkomsten door speciale aanbiedingen te sturen

  • E-mails voor achtergelaten winkelwagentjes

Dit zijn herinneringen aan klanten die producten aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, maar hun aankoop niet hebben doorgezet.

  • Wederkerigheidscampagnes 

Deze zijn ontworpen om inactieve abonnees te stimuleren voor een hogere inbox placement ratio (IPR)

Tips om nieuwe abonnees te werven

Nieuwe abonnees wil je bedanken voor hun inschrijving.  Verstuur e-mails op het beste moment van de dag om een hogere open rate te garanderen. Dit ideale tijdstip is gebaseerd op verschillende factoren zoals product en doelgroep.

Verhoog transparantie door het privacybeleid van je klant op te nemen en het klanten gemakkelijk te maken je te bereiken. Vermijd het gebruik van een no-reply e-mailadres wanneer je promotionele e-mails verstuurt. Ten slotte is het essentieel om ontvangers een eenvoudige manier te bieden om zich op elk moment af te kunnen melden. 

De kracht van e-mail is onmiskenbaar en moet deel uitmaken van elke marketingstrategie. Het is een manier om je publiek persoonlijk te bereiken met relevante informatie.

Er zijn verschillende e-mailmarketingplatforms beschikbaar dus verken je opties.