Instagram post checklist

Check

Checklists zijn het beste middel tegen hoofdpijn. Dé key tot een perfecte post zit in het afvinken van een allesomvattende Instagram-post checklist. Wij stelden voor jou een logische en foolproof checklist op om je post een niveau hoger te tillen. Alles onder controle!

Voor je post

Algemeen

Is de content waardevol voor mijn bedrijf en mijn doelgroep, post ik op het juiste moment en is de post aantrekkelijk gemaakt volgens de branding? Als je de waarden en doelgroep van je bedrijf kent, zou dit een koud kunstje moeten zijn. Zo niet, neem de tijd om hier grondig over na te denken want deze denkoefening vormt het fundament van een goede post. Het juiste moment hangt af van je doelgroep en platform. Het brand book zou je post binnen de lijnen van je branding moeten houden.

Caption

Een geslaagde caption is geschreven in de correcte tone of voice met een triggerend begin, is opgedeeld in alinea’s en bevat een duidelijke call-to-action. Elk bedrijf heeft een specifieke stem en deze moet consistent over alle kanalen heen worden behouden. Het begin van een caption moet nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer. Gebruik alinea’s om overzichtelijk te schrijven en sluit af met een call to action. Dit kan bijvoorbeeld een klik zijn naar een blog of inschrijving voor een nieuwsbrief.

Visuals

Gebruik kwalitatief, duidelijk beeldmateriaal dat past bij je merk. De kwaliteit van de gebruikte visuals reflecteert direct het imago van je bedrijf. Hou daar dus rekening mee. Bijvoorbeeld, een copywriting agency die gepixelde fotos van uitgevoerde projecten gebruikt komt amateuristisch over.

Hashtags

Gebruik tussen de 5 en 10 relevante hashtags. Zorg voor een mix van populaire en minder populaire. De populariteit is makkelijk te checken in Instagram zelf. Kleine hashtags hebben tussen de 1 en 50.000 volgers. Middelgrote tussen de 50.000 en 100.000 en grote tussen de 100.000 – 200.000 volgers.

Na je post

Interactie

Reageer op relevante reacties en beantwoord interessante vragen. Deze interactie is cruciaal om een following te creeëren die oprecht interesse toont in je bedrijf.

Meet en evalueer

Gebruik Insights om je doelstellingen te analyseren en waar nodig aan te passen. De belangrijkste zijn weergaven, bereik en betrokkenheid. Weergaven is het aantal keren dat je post is bekenen. Ziet een persoon je post twee maal voorbijkomen dan telt dit als twee weergaven. Bereik is het uniek aantal mensen dat je post heeft bekeken. In bovenstaand voorbeeld heb je dan twee weergaven maar één bereik. Betrokkenheid is het totaal van likes en reacties en vormt de basis van engagement rate.

Download

Jouw Instagram post checklist

Instagram post checklist
Voornaam
Achternaam

Andere interassante informatie voor het finetunen van je content.

Who we are

Studio HIT is een copywriting agency dat teksten schrijft. Teksten voor elke drager, that is.
Wie nood heeft aan een nieuwe website, blogs, sociale media, … het geschreven woord, geschreven content.

Studio HIT is speels. Onze communicatie is helder en we houden van een vleugje humor.
Een persoonlijke touch, een raakvlak met de klant. Daar gaan we altijd naar op zoek.