fbpx

Dossche Mills

Het Gentse Colorclub vroeg Studio HIT om samen met productiehuis WhyNot videoconcepten op locatie uit te werken. Ons antwoord? Let’s go.

Dossche Mills is een grote speler binnen de productie van kwaliteitsgrondstoffen voor bakkerijen. De voedselindustrie staat echter onder hoge druk door de klimaatopwarming met steeds strengere duurzaamheidsdoelen als gevolg. Daarom denkt Dossche Mills vooruit aan de hand van een haalbaar, schaalbaar en duurzaam project. Terah!

Voor dit project wilden ze vijf video’s om op een internationaal event een debat op gang te brengen want duurzaamheid is niet altijd even transparant en éénduidig. Een verhaal van pro’s en cons dat in helder beeldmateriaal moest worden gecapteerd. Daar werkte Studio HIT de Engelstalige scripts voor uit.

Brainstorm

Als startpunt hielden we samen met het voltallige team een creatieve brainstorm. Het doel was om een donkerrode draad doorheen de verschillende video’s te weven. Niet van de poes om zulke moeilijk materie klaar en duidelijk voor te stellen, zonder belerend over te komen. 

Research

Voor de inhoud van de video scripts baseerden we ons op het lijvige, 80 pagina’s tellende ‘Dossche Mills Charter’. Daarnaast kwam de gigantische longinhoud van onze Studio goed van pas voor een deep dive in de woelige duurzaamheidszee. Enkel op basis van deze doorgedreven kennis kon een doordacht script worden uitgeschreven die de lading van deze complexe zaak helemaal dekte.

Scripts

De rode draad werd een spin-off van bekende factcheck programma’s als ‘Mythbusters’. Twee – dynamischer dan één – jonge mensen werden in een kraakwitte labojas gehesen om dit in de verf te zetten. Hun pingpong conversaties braken zo de sérieux van de materie. Zo konden de zaken behapbaar en energiek worden belicht.

Uitvoering

Studio HIT ging mee op shoot om de presentatoren te preppen, de scripts door te nemen, eventueel te finetunen en te coachen. Voor de interviews waakten we er over dat alles vlot en to the point werd gehouden. Less is always more.

Resultaat

Vijf vlotte, samenhangende video’s waarin Dossche Mills’ doel kracht werd bijgezet. Een discussie op gang brengen op basis waarvan alle betrokken partners een genuanceerde toekomstvisie konden vormen.

Sterke, duidelijk copy?