Vijf tips om te groeien op Instagram

Groeien op Instagram is niet meer wat het was. Enkele jaren geleden kon je met eenvoudige hashtags op korte tijd een enorm aantal volgers genereren. Vandaag is dat anders. Het alomtegenwoordige en mysterieuze algoritme van Instagram geeft lang niet al zijn geheimen prijs. Maar één ding is zeker: onderstaande vijf tips helpen je alvast op goede weg.

Zorg voor een duidelijke biografie op je Instagram-profiel

Ken je ze? Die profielen waarop je een spreekwoordelijk uur scrolt om je dan af te vragen wat die persoon nu eigenlijk doét? Een geheel gemiste kans, want Instagram heeft heel wat opties om je business op een heldere manier over te brengen.

Wil je groeien op Instagram? Gebruik de Instagram bio(grafie). Die biografie is het kleine stukje tekst dat boven je foto’s staat. Het is een element dat direct in het oog springt wanneer een potentiële klant op je profiel belandt.

Dit is wat je moet vermelden:

  • Je naam, het vetgedrukte gedeelte van je bio
    • Je hoeft er niet per se je naam te zetten, ben je een restaurant, gebruik dan “Restaurant X”, net zoals dat geldt voor copywriter, business coach, makelaar, … 
    • Val echt op door gebruik te maken van een speciaal lettertype. Let wel op dat het geheel niet te kitcherig wordt.
  • Middenstuk: vertel in kernwoorden wat je doet en waarom je het volgen waard bent.
  • Zorg voor knoppen zodat mensen je via mail en telefonisch kunnen bereiken.
  • Voeg de link naar je website toe. 
  • Gebruik leuke symbolen. Emoji’s vallen op. Je kan er gerust één of twee gebruiken.

Werk samen met andere ondernemers

Ondernemers kunnen veel van elkaar opsteken én elkaar helpen. Om online te groeien op Instagram moet je vandaag heel wat meer moeite doen dan pakweg twee jaar geleden. Gebruik daarom elkaars netwerk. Zorg er wel voor dat jullie dezelfde doelgroep hebben. 

Dit kan je doen:

  • Deel een inspirerend interview
  • Organiseer een webinar
  • Creëer een actie voor jullie beide producten

De mogelijkheden zijn legio. Als je deze zaken op regelmatige basis kan verwezenlijken en beide partijen deze mégacreatieve content delen, gaan je bereik én aantal volgers in no time de hoogte in.

Gouden tip? Maak vandaag nog een lijstje van ondernemers die jou inspireren en dezelfde doelgroep hebben. Contacteer ze en ga aan de slag.

Instagram

Maak content die bij je past

“Ik heb nu écht geen tijd maar ik moét posten!”

Just don’t! Post alleen content die écht bij jou past en waar je volledig achterstaat. Want authenticiteit is enorm belangrijk. 

Zo wordt overal van de daken geschreeuwd dat video dé manier is om meer volgers te genereren. 

Onlangs had ik een klant die daar dan maar mee aan de slag ging. “Want dat is toch de trend hé nu?” 

Resultaat? Dagenlang werk dat haar uiteindelijk enorm onzeker maakte omdat video gewoon haar ding niet was. Ik legde haar uit dat content maken leuk moet zijn. Zet in op je sterktes. Als je een vlotte pen hebt, kan je nadenken over een blog. Net zoals je een goed fotografisch oog kan hebben. En misschien is video wel echt jouw ding. Doe wat je leuk vindt, want zo vinden jouw klanten je ook leuk.

Consistentie is key!

Je weet direct waarover gesproken wordt wanneer een gele M met rode achtergrond verschijnt, net zoals bij die appel met een hapje uit. 

Herkenbaarheid is belangrijk. En je hoeft daarvoor geen opvallende kleuren in je logo te hebben. Door consistent te werk te gaan, ziet je doelgroep in één oogopslag dat het om jou gaat. Zorg ervoor dat je verschillende kanalen dezelfde eenheid uitstralen. 

Overloop je sociale kanalen en check: 

  • Is je profielfoto hetzelfde?
  • Komen jouw kleuren terug in je omslagfoto en highlights
  • Is je bio overal hetzelfde?
  • Komen jouw kleuren terug in de content die je deelt, zowel in je foto’s als grafisch werk?

Laat jezelf zien

Je klanten willen weten wie er achter die merknaam schuilt. Maak jezelf kenbaar en toon wie je bent, ook dat is een onderdeel van authenticiteit. Je hoeft daarmee niet de meest intieme details uit je privé te gaan delen. 

Ga op zoek naar een manier die werkt voor jou. Denk aan “Een dag in het leven van” met enkele leuke beelden achter de schermen bijvoorbeeld.

Heb je verdere vragen over hoe je een sterk merk kan uitbouwen op sociale media? Aarzel zeker niet om mij te contacteren.