EHBWB – Eerste hulp bij writer’s block

Help! Ik krijg geen letter op papier…

We kunnen allemaal schrijven sinds we zes zijn. Als copywriter krijg je ‘Schrijven, dat kan ik toch ook?’ al eens regelmatig naar je hoofd geslingerd. Don’t get me wrong: ja, ook jij kan een tekst schrijven. Iedereen kan een tekst schrijven. Maar bij een helderewervende tekst stuiten velen al snel op een writer’s block. Onze schrijftips helpen je op weg!

Blogs, websitepagina’s of sociale media posts moeten aantrekkelijk zijn en een zekere waarde geven aan je lezers. Bied je niet voldoende diepgang in je teksten of val je na het lezen van de eerste alinea zelf bijna in slaap, dan kan je tekst wel een opkikker gebruiken. In vele gevallen is er niets mis met de tekst op zich, maar net dat ene sprankeltje om de lezer te inspireren en aandachtig te houden ontbreekt.

De allerbelangrijkste tip die we jou geven: oefenenoefenenoefenen. Schrijven is geen exacte wetenschap. Het is een creatieve vaardigheid waarbij het belangrijk is om te experimenteren. Uiteraard zijn er bij het schrijven van je verhaal ook een aantal stevige kapstokken om je aan vast te houden. We zetten ze voor jou op een rijtje.

writer's block schrijftips

Zes schrijftips voor het creëren van een heldere tekst.

Denk na over het doel van je content

Klinkt misschien logisch, maar nog al te vaak beginnen mensen te schrijven zonder zich een specifiek doel voor ogen te houden. Denk op voorhand na wat je wil bereiken bij de lezer en welke informatie in je tekst moet staan om je doel te bereiken. 

Wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je graag meer bereik, zorg ervoor dat je content de lezer vermaakt en inspireert. Ga na welke thema’s je doelgroep bezighouden en speel daarop in. Schrijf je daarentegen een blog of landingspagina om bezoekers te informeren, ga op zoek naar tips & tricks en denk na over wat ze moeten onthouden na het lezen van je tekst.

Kies dus voor je start met schrijven een duidelijke insteek om je verhaal te vertellen en denk na over wat je verhaal teweeg moet brengen. Deze stap zal je helpen om in een volgend stadium hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden zodat je de kern kan vatten in je tekst.

Verzamel input met een kritische blik 

De lezer verwacht dat je weet waarover je schrijft. Om een zekere autoriteit uit te stralen is het cruciaal om je huiswerk te maken. Ja, je hoort het goed: huiswerk! 

Gebruik Google of een andere zoekmachine om na te gaan wat anderen over het onderwerp geschreven hebben en selecteer relevante bronnen. 

Daarnaast wil de lezer niet een zoveelste blog of post lezen over dat ene onderwerp. Ze willen iets leren en iets nieuws ontdekken. Duik in het hoofd van de lezer en denk na over wat hij of zij nog niet weet. Verwerk vervolgens je eigen kennis en ervaring in je tekst en neem de informatie die je gevonden hebt niet klakkeloos over. Dat laatste mag trouwens ook helemaal niet (#plagiaat).

Verras je lezer met een krachtige intro 

Heb je de nodige input bij de hand, dan kan het schrijven beginnen. 

Start je tekst met een aantrekkelijke titel en een krachtige inleiding. Geef in de titel aan wat de kernboodschap is en wees precies. Zorg ervoor dat de lezer onmiddellijk doorheeft waar de tekst over gaat en waarom de tekst voor hem of haar interessant is. Daarna volgt je inleiding, dit is het eerste stuk dat lezers te zien krijgen en moet de bezoeker dus aansporen om verder te lezen. 

We hoeven je niet te vertellen hoe belangrijk het is om de lezer vanaf de eerste seconde te prikkelen. Gebruik daarom 90% van je creatieve vibes bij het schrijven van de titel en inleiding. Spreken deze eerste woorden de lezer aan, dan zullen ze zeker nieuwsgierig zijn naar de rest van de tekst. 

Houd de lezer bij de les met een duidelijke structuur

Is je tekst goed geschreven, maar gebruik je geen alinea’s of tussentitels, dan haakt een lezer snel af. Een logische opbouw en overzichtelijke structuur laten de lezer toe om je gedachtegang te volgen. Deze tips helpen je op weg:

  • Begin je tekst met de kernboodschap.
  • Start elke alinea met de belangrijkste informatie. 
  • Gebruik tussentitels, alinea’s en witregels om structuur te brengen in de tekst. 
  • Orden de alinea’s zodat ze een samenhangend geheel vormen. Vertel bijvoorbeeld je verhaal in chronologische volgorde of start met de algemene informatie en ga er vervolgens dieper op in. 
  • Gebruik voegwoorden zoals maar, dan, want, terwijl, omdat en als.
  • Gebruik signaalwoorden zoals bovendien, daarnaast, ten eerste en ten slotte.
  • Zet belangrijke kernwoorden of woordgroepen in het vet. Dat is ook nog eens goed voor je SEO. Ha! Winwin.
  • Maak gebruik van opsommingen om de leesbaarheid te bevorderen.

Daag jezelf uit

Klopt je tekst van a tot z, stel jezelf de vraag of je verhaal verrast, prikkelt en de aandacht vasthoudt. Daag jezelf continu uit om je tekst op vlak van taalgebruik naar een hoger niveau te tillen. 

Hoe je dat doet? Schrijf in gewone mensentaal. Heel veel marketeers, copywriters en bloggers proberen de dingen officiëler en formeler te verwoorden daar het is. 

Don’t! Je schrikt lezers af door dat soort taalgebruik. Probeer, zonder je diepgang te verliezen, alles luchtig en speels te houden. Uiteraard dien je rekening te houden met de toon die bij de situatie en je bedrijf past, maar vermijd technische vaktaal zo veel mogelijk.

stel jezelf ook de vraag of wat je schrijft relevant is voor de lezer. Onderscheid goed hoofdzaak van bijzaak.

Daarnaast is afwisseling de basis van elke tekst. Gebruik synoniemen voor woorden die je vaak gebruikt, wissel korte zinnen af met lange en vervang loperwerkwoorden die weinig zeggen door sprekende woorden. Kies bijvoorbeeld voor grijpen in plaats van nemen of trippelen in plaats van lopen. Schrijf je een commerciële tekst? Wees op je hoede voor hulpwerkwoorden zoals kunnen en mogen. Ze maken je zinnen lang en formeel, waardoor de zin haar kracht verliest. 

Verrijk je tekst tot slot met bijvoeglijke naamwoorden en voorbeelden. Niets maakt je tekst levendiger en aantrekkelijker dan woorden die tot de verbeelding spreken en voorbeelden die abstracte informatie illustreren en verduidelijken. 

Ga niet over één nacht ijs

Schrijf en herschrijf. Voor een tekst helemaal voldoet aan de verwachtingen, heb je waarschijnlijk al heel wat zinnen aangepast en herschreven. Om er zeker van te zijn dat de tekst duidelijk is en zijn doel bereikt, is het een goed idee om de raad en commentaar van een collega te vragen. Laat je tekst ook even liggen en ga met iets anders aan de slag voor je de finale versie schrijft. Met een frisse blik zie je vaak meer. 

Is je blog, websitepagina of post geschreven en ben je klaar voor publicatie? Controleer dan nog een laatste keer op slordigheden. Lees goed na op taal- en spelfouten en controleer of je tekst een ordelijke opmaak heeft, die voldoet aan de huisstijl van je organisatie. Houd tijdens je laatste controle extra rekening met deze vuistregels:

  • Vermijd samengestelde zinnen.
  • Vermijd passieve zinnen.
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd.
  • Gebruik bij instructies zo veel mogelijk gebiedende wijs.
  • Schrijf afkortingen voluit. 
  • Maak van werkwoorden geen zelfstandige naamwoorden (bv: het werken, het vertrekken)
  • Plaats een infinitief of voltooid deelwoord achteraan in de zin.
  • Last met het vervoegen van Engelse werkwoorden? Dit is hoe je ze schrijft.

Twijfel je aan de correctheid van de taal, neem een kijkje op onze favoriete websites. #nerd

Met deze zes vuistregels kun je aan de slag om je tekst nét dat tikkeltje extra te geven om de lezer te inspireren en aandachtig te houden. En onthoud: oefening baart kunst! 

Nog steeds de moed niet gevonden? Dan geven we je graag deze gouden graal mee: Zet je dictafoon aan en begin doodleuk te praten over iets waarover je wil schrijven.

OF! Liever op beide oren slapen en je teksten uitbesteden aan een copywriter?