fbpx

Gen Z-marketing door de ogen van een Gen Z-er

Gen Z staat ondertussen bekend als de ‘onbereikbare’ generatie wanneer het aankomt op marketing en advertenties. Samen met het internet opgroeien, het heeft zo zijn voor- en nadelen, vooral wanneer het aankomt op de vraag hoe je effectief onze aandacht trekt. Want één ding is zeker, we’ve been there, done that, got the t-shirt. Wat doe je als de traditionele bestsellers in de marketingwereld niet meer werken om ons aan te spreken? En hoe trek je nu echt de aandacht van Gen Z, op een positieve manier? Met deze tips ben je volledig bewapend om het slagveld van Gen Z-marketing te betreden! 

Vergeet het traditionele

Als Gen Z-er vindt een groot deel van onze dagelijkse communicatie en ontspanning plaats op het fameuze internet. Hier worden we continu overspoeld met talloze advertenties, een voor een bedoeld om ons te doen stoppen met scrollen en het liefste ermee in interactie te gaan.

Door deze stortvloed aan prikkels die we dagelijks over ons heen krijgen, werkt een traditionele advertentie aan de zijkant van een websitepagina vaak niet meer om onze aandacht te trekken, zeker niet wanneer een groot deel van onze generatie fervent gebruiker is van adblockers en deze standaard heeft aanstaan om dit soort advertenties te mijden. Jouw dure pop-up advertentie op een blog werkt dan ook meer irriterend dan stimulerend en doen we -na een gefrustreerde zucht- in een mum van tijd van ons scherm verdwijnen zonder dat we er effectief aandacht aan hebben besteed.

Ga voor visuals 

Wat werkt dan wel om ons aan te spreken? Maak er een video van! 

In tegenstelling tot de millennial generatie heeft Gen Z een aandachtsspanne van minder dan tien seconden. Amai! Niet veel tijd dus om onze aandacht te trekken. Werk daarom visueel. Een korte video van maximaal vijftien seconden op populaire social media platformen zoals TikTok en Instagram is the way to go. Zo heb je tijd om onze aandacht te trekken -en vooral vast te houden- en stimuleren die extra seconden ons bovendien ook om verder te kijken (want eigenlijk zijn wij ook maar gewoon curieuzeneuzemosterdpotten). 

Ben je nog mee? Alright, op naar de volgende stap. Een video maken die onze aandacht trekt is natuurlijk niet zo eenvoudig als het misschien zou klinken. Zo ligt er een grote valkuil op de loer die ervoor zorgt dat jouw advertentie meteen van ons scherm komt te verdwijnen.

Welke is dit en hoe vermijd je die? 

Don’t make it obvious!  Zorg er vooral voor dat jouw video in de resem van de andere video’s op de sociale media van je keuze blendt. Je advertentie niet laten lijken op een advertentie, maar als een video die gekozen is op basis van het algoritme van de gebruiker, is hier de key. Wanneer puntje bij paaltje komt moet je ons te slim af zijn, want in het beste geval hebben we zelfs niet eens doorgehad dat we naar een reclame keken. Het is bovendien ook een echte win-win situatie, wij kregen een leuke video en jij je exposure. Want, geef toe, voor elke generatie voelen die vijftien seconden waarin je moet wachten voordat je die willekeurige, onpersoonlijke reclame voor een YouTube-video mag overslaan als een echte straf, toch? 

Betrek ons 

Heb je een leuk idee voor een video? Super! Maar beware, niets is zo pijnlijk als Gen Z-er dan een video kijken die duidelijk gemaakt is door een oudere generatie marketeers die ons wanhopig willen aanspreken en hun eigen stereotiepe beeld van onze generatie neerzetten. Yikes! Nog eens even voor de duidelijkheid: nee, onze zinnen bestaan niet 90% uit slangwoorden -die vaak ook nog in de verkeerde context worden gebruikt- en oké ja, die trend was leuk, maar ondertussen zijn er al vijf andere de revue gepasseerd. 

Maar we don’t blame you, het is natuurlijk begrijpelijk dat de alsmaar sneller veranderende trendcyclus voor velen buiten onze generatie als een doolhof aanvoelt. Betrek daarom de Gen Z-ers rondom je in je marketingproces. Vraag hen naar de laatste trends op sociale media, naar wat zij leuk vinden, maar ook naar datgene wat zij juist wegscrollen en waarom. Gebruik deze feedback om zo meteen op een efficiënte manier aan de slag te kunnen om je product of service te verwerken in een video die scoort. Zo heb je niet alleen een grotere kans om beter in te blenden in het algoritme –remember– maar bereik je ook een zekere authenticiteit die ons sneller zal aanspreken.

Go influencers! 

Last but not least, mogen we natuurlijk niet vergeten dat Gen Z ook dé generatie bij uitstek is wanneer het gaat over influencer-marketing. We love to be influenced! 

Een persoonlijke getuigenis over een product of service werkt dan ook vaak zeer stimulerend en daardoor ook lonend. Plus, je gunt je creatieve brein een momentje van rust na al dat nadenken over het perfecte trending Gen Z videoconcept voor je product. 

Je favoriete influencers horen praten over dat ze zweren bij een bepaalde mascara, over hoe ze elke ochtend die nieuwe plantaardige yoghurt eten, of dat ze dankzij een bepaalde firma tickets voor een concert mogen weggeven, heeft een grote impact op de perceptie van onze generatie op bedrijven en merken. 

Video’s met de caption ‘Run don’t walk’ of waarin het woord ‘viral’ gekoppeld wordt aan een bepaald product, doen het op sociale media dan ook bijzonder goed. Want geloof het of niet, onze grootste vijand is niet plastic rietjes, maar FOMO. Wanneer je ons dus via onze peers kan overtuigen dat we iets absoluut nodig hebben, ben je zeker op de goede weg om onze aandacht te trekken.

Keer babbelen over Gen Z?