fbpx

13 personal branding tips voor LinkedIn

Professionals spenderen veel tijd en moeite aan het opbouwen van brands, maar verliezen daarbij vaak hun eigen merk uit het oog. Personal branding is belangrijker dan ooit en daarom – from us to you – enkele gerichte LinkedIn-guidelines waarmee je onmiddellijk aan de slag kan om meer en professioneler gezien te worden. We voorzien de krijtlijnen waarbinnen je je eigen personal brand in handen neemt en stap voor stap vorm geeft. Zo mis je geen enkele nieuwe professionele opportuniteit meer.

Profiel- en achtergrondfoto 

Images speak louder than words, dus zorg voor een recente, positieve en herkenbare profielfoto. Onderschat de kracht van een kwaliteitsfoto niet. Zorg voor een rustige omgeving waarin een warme uitstraling makkelijk is vast te leggen. Hou je aan de basisregels van fotocompositie en neem geen full body shots of foto’s van enkel je hoofd. Hou de achtergrond neutraal en simpel. Kies zorgvuldig je outfit, maak oogcontact en probeer te lachen met je ogen, zo vermijd je een stijve en onpersoonlijke indruk. 

Een achtergrondfoto of banner tenslotte werkt als sfeerbeeld. Zorg dat die past bij wie je bent. Ben je op zoek naar werk, kies dan een achtergrond die aansluit bij je gewenste baan. Als werkzoekende in de financiële sector zouden cijfers of diagrammen bijvoorbeeld goed kunnen werken. Ben je ondernemer, kies dan een foto die helemaal aansluit bij je website en andere socials.

Kopregel

Schrijf een boeiende headline die meer zegt dan je functie. Spring uit de massa en vertel waarom je doet wat je doet en waarom je het beter doet dan de rest. Formuleer een duidelijke value proposition die strookt met je carrièredoelen en personal branding. Zeg letterlijk wat je doet en vermijd vage, lange titels.

Een voorbeeld: ‘Senior Online Consultant bij Studio HIT’ roept heel wat vragen op. Wat is het belang van ‘Senior’ en ‘Online’ en ‘Consultant’ zijn veel te breed. Je schetst er geen concreet beeld mee.

‘Ik help kmo’s hun social media strategisch up to date te houden’, werkt daarentegen wel. Een bekende en beproefde structuur is ‘Ik help -doelgroep x- met -probleem y- zodat zij -gewenst resultaat z-. Da’s nog eens personal branding pur sang.

Samenvatting, Info of About

Om een droge opsomming van je vaardigheden te vermijden, vertel je hier op een authentieke manier je persoonlijke, unieke verhaal. Gebruik altijd ‘ik’ en niet ‘Hanne’.

Trigger de lezer, vernoem je topkwaliteiten, gebruik genoeg witregels die de tekst ‘scanbaar’ maken en analyseer de belangrijkste, strategische keywords. Sluit af met een call-to-action en vermeld je e-mailadres en/of telefoonnummer.

Personal branding versterken met je netwerk

Netwerk op eigen tempo en met oprechte interesse. Wat kan ik betekenen voor die persoon en vice versa. Maak er een gewoonte van om na meetings of interessante conversaties de persoon in kwestie een verzoekje te sturen, of synchroniseer je e-mail met je profiel. Wakker het vuur van je natuurlijke nieuwsgierigheid aan en connecteer met mensen die je interesse opwekken. Zo bouw je een authentiek en functioneel netwerk op.

Vaardigheden

Ter illustratie, de meest geprezen vaardigheden van 2023 zijn Management, Communication, Customer Service, Leadership, Sales, Project Management, Research, Analytical Skills, Marketing en Teamwork. Wees eerlijk, maak de lijst niet te lang en focus op je core skills. Neem af en toe de tijd om de lijst op te frissen. 

Diensten

Showcase zorgvuldig je services en verhoog zo je zichtbaarheid. Zorg er voor dat de lijst up to date blijft. 

Vaardigheden onderschrijven

Toegevoegde vaardigheden kunnen door andere LinkedInners worden onderschreven. Vraag het onderschrijven van je skills enkel aan mensen waarvan je die op prijs zou stellen en hou de aanbevelingen up to date. De regel van geven en nemen is hier van toepassing. Onderschrijf je iemands vaardigheden, verwacht dan een mogelijke onderschrijving terug.

Aanbevelingen

Authentieke testimonials die beschrijven waarom het fijn samenwerken is geven een extra personal touch aan je profiel. Durf na een samenwerking je klant te vragen om een aanbeveling. Deze kunnen als content worden gebruikt op je andere socials en website. Aanbevelingen van bestaande klanten wekken bovendien vertrouwen op bij potentiële klanten. 

Publicaties

Een prime element om je knowhow en thought leadership te etaleren dat veel te weinig wordt gebruikt. Alles wat je schrijft, van blogs tot whitepapers, parkeer je hier. Kies een pakkende, opvallende titel en een sprekende afbeelding. Verrijk je content met extra foto, video of andere visuals. Link de juiste, relevante tags aan je bericht en sluit af met een call-to-action.

Deel relevante content

Speel een actieve rol binnen je netwerk en post regelmatig relevante content die je positie als professional in de verf zet. Doet dit op het juiste moment. Uit onderzoek van Sprout Social blijkt dat dinsdag rond 10u ‘s ochtends de meeste interactie opwekt. Storytelling posts zorgen bovendien voor de meeste interactie. Tag ook de juiste mensen want daar houdt het algoritme van.

Volg invloedrijke mensen

Demonstreer een passie voor je vak en vergroot je kennis door invloedrijke personen te volgen. 

Long-form content

Wanneer je je op kruissnelheid voelt qua shares en comments is het tijd voor een volgende stap. Long form content telt tussen de 700 en 1800 woorden, is een ideaal startpunt om gesprekken op gang te brengen en bevestigt jouw positie als thought leader.

Premium Profielen

Er zijn vier betalende premium profielen met elk zijn specifieke voordelen. 

  • Premium Career voor werkzoekenden
  • Premium Business gericht op bedrijfsleiders
  • Recruiter Lite voor recruiters
  • Sales Navigator voor sales professionals

Een premium profiel heeft als grootste voordeel de toegang tot informatie over je profielbezoekers uit de laatste 90 dagen. 

Hulp bij eerste LinkedIngevallen

Het volgen van deze richtlijnen hoeft geen bloed, zweet en tranen te kosten. Werk je stapsgewijs door de lijst en merk hoe strak, professioneel en zichtbaar je personal branding er uitziet. Te weinig tijd of motivatie om er aan te beginnen? Hit us up!