9 Copywriting tips voor wervende teksten
Schrijven, makkelijk toch? Tot je op het punt staat je “over ons-verhaal” of een social media post samen te krabbelen. Veel gepuf en gehuf later staan er drie intimiderende kromme woorden en wat vraagtekens grijnzend naar jou te staren. Niet getreurd, that’s where we come in, met negen wijsheden om jou op weg te helpen richting kwaliteitsvolle content.
1. Begin met je krachtigste punt
De krachtigste punten worden vaak voor het laatst bewaard terwijl het andersom zou moeten zijn. Het begin van je boodschap wordt meer gelezen dan het einde dus is het aantrekkelijker om je sterkste standpunt of besluit meteen naar voren te brengen.
2. Dé copywriting tip bij uitstek: keep it simple
Wees geen intellectuele wijsneus. Probeer je informatie zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken en vermijd ingewikkelde vaktaal.
3. De juiste woorden
Een van de meest basale schrijfregels is geen bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken om een goed woord nog beter te maken. Kies gewoon het meest geschikte woord en gooi alle ballast overboord. Vermijd prikkeldraadwoorden die onbewust negatieve associaties oproepen zoals ‘betalen’, archaïsche woorden als ‘derhalve of ‘te allen tijde’ en loperwerkwoorden die weinig betekenis geven aan een zin.
4. Maak je tekst boeiend en interessant
Do we need to say more? Vertel een verhaal en maak je tekst leesbaar en aangenaam voor het oog. Een pakkend schrijfsel begint met een titel die triggert en een inleiding die de wie, wat en waar vragen beantwoordt. Het midden dient om in alinea’s en eventuele tussentitels het waarom en hoe te beschrijven. Tenslotte schrijf je een samenvattend besluit.
5. Jij bepaalt de regels
Goede schrijvers weten wanneer en hoe ze de regels van de taal moeten ombuigen om hun doelgroep optimaal te bespelen. Al geldt die dichterlijke vrijheid niet voor dt-regels.
6. Doelgericht
Zorg dat je content een doel dient en in een grotere strategie past. Zo kan content vanuit informatief, overtuigend of entertainend oogpunt worden geschreven.
7. Bespeel emoties
Analyseer de emoties van je doelgroep en speel hierop in door op een empathische manier krachtige taal met adjectieven en metaforen te gebruiken.
8. Concrete voorbeelden
Deze schrijfstrategie is bijna op alle content van toepassing. Concrete voorbeelden versterken je tekst en verhogen bovendien je geloofwaardigheid. Overtuig sceptische lezers door je beweringen te ondersteunen met solide bewijs.
9. Verliezen weegt zwaarder dan winnen
Een laatste, niet onbelangrijke copywriting tips is niet zozeer te focussen op wat je doelgroep kan krijgen maar meer op wat ze mislopen. FOMO works.
Laat het duidelijk zijn dat schrijven geen makkie is, maar met een dosis gezond verstand en enkele duidelijke basisregels kom je al aardig wat verder dan ‘Er was eens’.
Toch nog last van gefrustreerde stuiptrekkingen na het toepassen van onze vuistregels? We zetten onze copywriting tips graag om in de praktijk.