AI: het genot van de bot

De technologische TGV raast elke dag sneller en sneller door en artificiële intelligentie is niet langer sciencefiction maar een vast onderdeel van de huidige maatschappij. Sinds de komst van ChatGPT zijn er al heel wat pro’s en contra’s gepredikt, maar wat is daar nu precies van aan? Een heet hangijzer dus, en daar komen twee hete vragen bij kijken die wij als copywriter vaak voorgeschoteld krijgen.

Hebben jullie nu minder klanten? Is jullie job veranderd?

Wel, digitale marketing zit nog steeds in de lift, dus de vraag naar copywriters blijft toenemen. Wij schrijven nog steeds als een racepiloot op kerosine voor websites, social media, email marketing, scripts, en zo veel meer.

Een copywriter speelt een cruciale rol in de communicatie van een bedrijf door overtuigende teksten in de juiste tone of voice te schrijven en zo merken te linken met de juiste doelgroep. Een heel complex proces waar AI nog lang niet klaar voor is. 

Onze job is dus nog steeds de onvervangbare zelfde, alleen is er nu een hulpvaardige letterfretter op de markt die je met veel blabla bijstaat om die stapels schrijfsels door te malen.

Hoe hulpvaardig is die ChatGPT nu?

ChatGPT is een waardevolle tool als eerste aanzet. Een writersblock doorspartelen was nog nooit zo makkelijk. De moeilijkste fase voor een copywriter is het bepotelen van die eerste blanco pagina. ChatGPT kan je op weg helpen met een draft. Met een draft als vertrekpunt komt de rest vlotter de pen uit, want dat vertrekpunt moet dan uiteraard wel nog worden aangepast en aangevuld.

ChatGPT kan ook een inspiratie zijn om bepaalde topics vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Grootste pijnpunt van ChatGPT is ongetwijfeld het tenenkrommend generieke karakter van de teksten en het gebrek aan creatieve intelligentie en up to date kennis. Bovendien is er een overkill aan herhalingen en onjuiste informatie. En last but not least wordt AI-tekst afgestraft door Googles algoritmes, want het wil bovenal menselijke teksten. 

History repeats

Laten we even teruggaan in de tijd, want de geschiedenis is een goede leermeester. Vernieuwende technologie werd steeds vijandig bekeken, maar na enige tijd toch liefdevol omarmd. Toen de tondeuze uitkwam was iedereen er namelijk van overtuigd dat elke kapper een andere loopbaan was beschoren…

ChatGPT wordt dus idealiter gebruikt om het schrijfproces te versnellen en te vergemakkelijken, niet om kant en klare content te produceren.

Copy heeft nog steeds menselijk vakmanschap en een ziel nodig. Klanten appreciëren onze persoonlijke input die aansluit bij hun tone of voice, iets wat ChatGPT uiteraard helemaal vreemd is. Dus, ChatGPT vervangt geen copywriter, maar vult die aan. 

De proef op de som

Wij namen de proef op de som en stelden ChatGPT de volgende vraag: 

Hoe hulpvaardig is ChatGPT voor copywriters? 

Na de vermelding van bovenstaande voordelen sloot onze bot af met volgende sidenote: 

Het is echter belangrijk op te merken dat ik als AI-model beperkingen heb. Hoewel ik nuttige suggesties en ideeën kan bieden, is het altijd raadzaam om uw eigen beoordeling te gebruiken en de uiteindelijke beslissingen te nemen op basis van uw expertise als copywriter.’

Copy that Roger!