Een personal brand opbouwen in 4 stappen

Het belang van ‘personal branding’

Wat is een ‘personal brand’?

Personal branding is een “zelfverpakking”, waarbij succes niet wordt bepaald door de interne vaardigheden, motivaties en interesses van individuen, maar eerder door hoe ze worden gebrand. Meer zelfpromotie dan zelfexpressie dus.

In high-performance organisaties is elk personeelslid uitzonderlijk. Om je waarden duidelijk te onderscheiden, moet je meer doen dan een goede reputatie hebben. Je moet een sterk ‘persoonlijk merk’ hebben.

Vaak verwarren we reputatie met persoonlijk merk. Iedereen heeft een reputatie. 

De eerste indrukken die je maakt, de relaties die je opbouwt met collega’s en hoe je communiceert. Al deze factoren hebben invloed op hoe anderen jou zien. Je reputatie is dus opgebouwd uit meningen en overtuigingen die mensen over jou vormen op basis van je gezamenlijke acties en gedragingen.

Je persoonlijk merk daarentegen is veel meer opzettelijk. Het is hoe je wilt dat mensen jou zien. Terwijl reputatie gaat over geloofwaardigheid, gaat je persoonlijk merk over zichtbaarheid en de waarden die je naar buiten toe vertegenwoordigt.

Nu we weten wat een persoonlijk merk is en waarom het belangrijk is, laten we eens kijken hoe je je eigen merk opbouwt.

Hoe bouw je een persoonlijk merk op in 4 stappen?

Stap 1: Ontdek wat je drijft. Begin met jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat motiveert je om naar je werk te gaan?
  • Welke vaardigheden of talenten ben je het meest trots op?
  • Welke vaardigheden vind je interessant maar heb je nog niet ontwikkeld?
  • Welke projecten geven je energie?
  • Wat wil je over tien jaar aan de wereld hebben bijgedragen?
  • Wat hebben de mensen die je het meest bewondert gemeen?

Schrijf je antwoorden op deze vragen op en let op eventuele overlappingen of overeenkomsten. Deze oefening kan je helpen om enkele van de waarden, overtuigingen of doelen te bepalen die je momenteel drijven.

Het identificeren en nadenken over wat jou drijft zal je helpen om je bestaande vaardigheden en competenties te benutten. Zo zet je je sterke punten en passies in de kijker. Deze kennis is ook handig om te analyseren welke nieuwe vaardigheden je kunt ontwikkelen om je doel te bereiken.

Stap 2: Stem je waarden af op de doelen van je werkgever. 

Als je binnen je huidige functie wilt groeien, is het belangrijk om je merk te verbinden met de doelen van je bedrijf. Begin met te bepalen welke collega’s succesvol zijn binnen je bedrijf. Observeer welke consistente gedragingen en eigenschappen ze vertonen. Wat zijn hun sterkst gewaardeerde punten? Hoe helpt hun gedrag het bedrijf vooruit?

Keer nu terug naar stap één en denk na over de doelen en waarden die je hebt geïdentificeerd. Zie je enige overeenkomsten tussen je huidige vaardigheden en de kwaliteiten die je organisatie beloont? Zo ja, focus dan op het ontwikkelen van die gebieden. Zo niet, breid dan je competenties uit. 

Deze oefening zal je helpen om een persoonlijk merk voor te stellen dat zowel aansluit bij je persoonlijke ambities als bij de strategische doelen van je werkgever.

Soms kan het handig zijn om een trefwoord of attribuut te kiezen om je merk te sturen, bijvoorbeeld: leider, vernieuwer, creatief, of technisch.

Uiteindelijk is je doel om je passies in lijn te brengen met de kernwaarden van je organisatie en die passie te gebruiken om je professionele groei te stimuleren en je persoonlijke merk te versterken.

Stap 3: Breng je belanghebbenden in kaart. 

Net als in de commerciële wereld kan een merk niet succesvol zijn als niemand het kent.

Om je zichtbaarheid binnen je bedrijf te vergroten, maak je best eerst een lijst van belanghebbenden. Dit is een tool die je helpt de beïnvloeders in je organisatie te identificeren en strategieën te bedenken om (in)formeel contact met hen te leggen. Er is geen juiste manier om die lijst te maken. Het kan een eenvoudige lijst zijn van mensen die je wilt leren kennen of die je kunnen helpen vooruit te komen in het bedrijf. Het kan zelfs een meer gedetailleerd document zijn met de namen van invloedrijke leiders in de organisatie, hun rollen en verantwoordelijkheden, en hoe ze zich voor jou kunnen inzetten.

Kortom, tot wie je je wilt richten en waarom? Zo kan je jezelf positioneren als iemand die waarde toevoegt aan hun leven en het bedrijf.

Stap 4: Zichtbaarheid. 

Nadat je bovenstaande lijst hebt opgesteld, moet je contact opnemen. Wees niet bang om hulp te vragen als het wat ongemakkelijk voelt. Vraag gerust je baas of een teamgenoot die al een tijdje in de organisatie werkt om je bij bepaalde personen te  introduceren.

Wanneer je contact met hen maakt, check dan of ze bereid zouden zijn voor een snelle (virtuele) meeting. Je kunt je verzoek kaderen binnen de nood aan advies of een overeenkomst van interesses.  Wees oprecht geïnteresseerd in hun problemen en besognes om zo jouw sterke punten als oplossing voor hun problemen in de spotlight te plaatsen . 

Je personal brand uitbouwen kan op het eerste gezicht promotioneel en artificieel lijken, maar dat is het niet. Het is een manier om je unieke kwaliteiten in de kijker te zetten. En já, de kans is zeer groot dat wat je te vertellen hebt, meerwaarde heeft.