Copy tips voor een geslaagde e-mailcampagne

Copy tips voor een geslaagde e-mailcampagne

De populariteit van e-mailmarketing is niet ver te zoeken. Een e-mailcampagne is een relatief snelle manier om budgetvriendelijk je doelgroep te bereiken en het resultaat is bovendien overzichtelijk meetbaar. Mis je kans niet om via deze tips je strategie zo efficiënt mogelijk in te zetten en je business naar een hoger niveau te tillen.

Waarom wij meer dan ooit fan zijn van e-mailmarketing? De reden is eenvoudig: als Instagram er morgen niet meer is, of je account gehackt wordt, sta je nergens meer. Je lijst met mailadressen heb je zelf onder controle.

Start bij de finish

Begin bij het einde. Wat is je doel en wat wil je van je lezers? Neem de tijd om hier goed over na te denken, je campagne staat of valt ermee. Wil je een product in de kijker zetten en de verkoop ervan boosten, of is de bedoeling dat de mensen overgaan tot actie door naar je podcast te luisteren en te delen.

Onderwerp

Eenmaal je weet wat te vertellen, trigger je potentiële lezers met een boeiend onderwerp. Show, don’t tell is de regel die te allen tijde opgaat. Twijfel je tussen uiteenlopende onderwerpen, probeer dan A/B-testing en ontdek welke onderwerpen best scoren. En onthoud dat een beetje clickbait nog nooit iemand écht zeer gedaan heeft.

Preheader

De preheader wordt – afhankelijk van je mailbox – wel of niet getoond. Het is een extra onderwerpregel die wordt gebruikt om een (extra) tipje van de sluier op te lichten. Een aanzet waarbij net genoeg informatie wordt gelost om je lezer te overtuigen om je nieuwsbrief te openen, te lezen en niet meteen de prullenmand in te zwieren.

Body

Voor de eigenlijke e-mail of body gebruik je best een persoonlijke stijl zonder jargon. Focus op hoe jij de noden en moeilijkheden van je lezer oplost. Mensen lezen niet, maar scannen. Denk er dus steeds over na hoe je in het oog springt. Lijstjes, catchy titels, vet gedrukte woorden en zelfs witruimte spelen een belangrijke rol om het geheel aangenaam leesbaar te houden.

CTA

De Call To Action, oftewel la pièce de résistance waar je langzaam naar opbouwt via een pakkende titel of afbeelding en interessante body. De CTA is het eindpunt waar de geschepte verwachtingen uiteindelijk worden ingelost. Voorzie sterke, duidelijke maar creatieve woorden in één opvallende button. Hier hoef je geen mysterie meer te zaaien en geldt: hoe duidelijker, hoe beter. Maak het kort en krachtig

Extra tips

  • Volg het rapport per campagne op en analyseer welke elementen werken en welke niet.
  • Hou in de gaten welke doelgroep op welk artikel klikt en welke onderwerpen populairder zijn.
  • Blijf weg van clichés.
  • Giet niet meer dan vijf artikelen in je e-mail. Mail frequenter maar met minder content.

Besluit

Gebruik deze tips om je e-mailcampagne te finetunen. Experimenteer en check regelmatig je rapporten. Op die manier verwerf je heel wat inzicht in wat wel of niet werkt voor jouw lezers. 

Toch wat moeilijker dan verwacht of een chronisch tijdgebrek?

Hit us up!