Content planning in 7 stappen

Hoe stel ik een content planning op?

Hoe promoot ik mijn bedrijf online? Het antwoord op die vraag is een strakke content planning waarin doelstellingen, activiteiten en middelen worden geanalyseerd. Neem de tijd om dit plan grondig uit te werken, want het is een handige leidraad voor al je toekomstige bedrijfsactiviteiten. Deze 7 stappen geven je onderneming alvast een duwtje in de rug en leiden je in goede banen. 

Stap 1 – Missie en Visie

Een missie zegt wie je bent en wat je doet. Waar een visie zich naar buiten richt, richt een missie zich naar binnen op jouw unieke onderneming. Je missie verduidelijkt hoe je onderneming de visie wil bereiken. Een voorbeeld is ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue.

Met een visie kijk je naar de toekomst. Zowel economische als maatschappelijke elementen kunnen deel uitmaken van je visie. Als copywriting agency wil je bijvoorbeeld de grootste speler worden in Oost-Vlaanderen, dit is de economische visie. Als je dit wil doen door middel van duurzaam ondernemen benadruk je de maatschappelijke factor. Kijk daarbij naar Tony’s Chocolonely.

Een duidelijke visie en missie helpen je om online consistent te communiceren en relevante content te produceren.

Stap 2 – Doelstellingen 

Hanteer hierbij het SMART-model. Dat staat voor Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden. In eerste instantie formuleer je ze als volgt:

  • Ik wil maandelijks x aantal mensen bereiken op Instagram
  • Ik wil x aantal maandelijks websitebezoekers
  • Ik wil de engagement rate op LinkedIn 150% omhoog

Vervolgens hang je er acties aan vast die helder weergeven hoe je die doelstellingen wil bereiken.

  • Meer interactie met je volgers door consistenter te posten en oprecht te reageren op posts van volgers
  • Maak werk van een frequente e-mailmarketing om zo meer websitebezoeken te genereren
  • Analyseer je LinkedIn posts en ontdek welke posts de hoogste engagement rate hebben.   

Stap 3 – Doelgroep

Op wie ga je je richten? Segmenteer en stel persona’s op. Persona’s geven een duidelijk beeld van je ideale klant met opsomming van alle mogelijke details. Zo stel je vragen over leeftijd, woonplaats, opleiding, beroep, hobby’s, persoonlijkheid, reden van aankoop van producten of diensten, social media gebruik, enz…

Stap 4 – Kies je kanalen

Welke kanalen zijn nu het best geschikt om jouw ideale klant te bereiken? Instagram werkt bijvoorbeeld best voor naamsbekendheid en focust op het visuele aspect. Samen met TikTok dé app waar je als B2C-bedrijf actief moet zijn. LinkedIn is dan weer veel belangrijker voor zakelijke contacten en legt de nadruk op inhoud. Als B2B-bedrijf moet je hier aanwezig zijn. YouTube richt zich op tutorials en productbeschrijvingen. X is vooral nieuws gerelateerd. Elk sociale mediakanaal heeft zo zijn specifieke doelgroep.

Stap 5 – Kosten en opbrengsten

De begroting van je kosten, en zeker de opbrengsten, is een ruwe schatting. De kosten hangen af van hoeveel tijd er per kanaal wordt gespendeerd en of je al dan niet gebruik maakt van betaalde ads. Bepaal op voorhand hoeveel budget je voor contentmarketing kan en wil vrijmaken.

Stap 6 – Plan je activiteiten

Stel een duidelijke, overzichtelijke en haalbare content planning op. Je kan hierbij gebruik maken van eenvoudige (online) templates zoals onze top topicals, sjabloon contentkalender of gesofisticeerde project management tools zoals Airtable, Monday en Notion.

Stap 7 – Key Performance Indicators

Dit zijn cijfers die het succes van je online marketing meten. Denk aan het aantal website bezoekers, duur van het bezoek of conversiepercentage. GA4 helpt je hier al een heel eind op weg. 

Goede voornemens komen als ondernemer nooit te laat. Laat deze tips en downloadables een aanzet zijn tot het uitstippelen van jouw nieuwe contentplan voor een knallend 2024. Knalt het allemaal wat teveel rond het eindejaar? 

Check bovenstaande Studio HIT downloadables en maak van komend jaar een jaar vol contentement.