Mailinglijst to the rescue

Sociale media is niet meer uit onze leefwereld te denken. Het klinkt dan ook unaniem dat het in deze digitale tijd noodzakelijk is om je bedrijf online in de verf te zetten op Facebook, Instagram, LinkedIn en noem maar op. 

Uiteraard hoor je mij dat niet in twijfel trekken (da’s tegen mijn business, quoi), maar de storing van de zogenaamde Zucker-apps schudde menig onder ons wakker en toonde nog maar eens aan hoe fragiel sociale media is. Stel dat de volgende storing geen 6 maar 24 uur duurt? Hoe bereik je dan jouw klanten?

Een goede mailinglijst is goud waard!

Het werd nog maar eens pijnlijk duidelijk tijdens de storing: je hebt niet alle controle over je sociale media account. Als een it’er uit Sillicon Valley beslist om je account offline te halen, je account voor langere tijd niet werkt of worst case de deuren sluit, ben je al je trouwe volgers in één klap kwijt.

Rest in pieces jaren aan werk, zorgvuldig uitgekiende content, prachtige visuals en potentiële klanten. Gewist op een of andere server. See you. Never. Again.

Bovendien kies je niet helemaal zelf wie van je volgers je bereikt via sociale media. Onze goede vriend Mark Zuckerberg, a.k.a. Markie controleert namelijk via allerlei algoritmes hoeveel volgers jij bereikt.

Organisch verkeer genereren wordt steeds moeilijker. Alweer een reden om in te zetten op een mailinglist. Zie het als een langetermijninvestering. Vaak wordt gezegd dat e-mail zijn beste tijd heeft gehad, maar de sociale media storing die maar liefst 6 uur duurde, bewijst het tegendeel. Alleen via e-mail, een vorm van owned media, kan je jouw klanten op elk moment bereiken zonder dat je afhankelijk bent van iemand anders. Allez, Telenet of Proximus moeten wel nog meewillen natuurlijk.

Hoe bouw ik een mailinglijst op?

Waar bedrijven vroeger potentiële klanten één voor één moesten opbellen om te polsen naar hun interesse voor een product of dienst (hello cold calling), kan dat vandaag veel eenvoudiger. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is een landingspagina opzetten, ook wel een opt-in pagina genoemd.

Deze pagina maakt als het ware elke bezoeker warm om zich aan te melden op je nieuwsbrief.

Met deze drie tips slaag jij er in menig bezoeker te overtuigen:

  • Geef in ruil voor een mailadres een freebie zoals een gratis e-book of interessante brochure.
  • Zorg ervoor dat je op je website een inschrijfformulier hebt.
  • Verwijs ook in je offline reclame en op je sociale media naar je website of zelfs naar de landingspagina van je nieuwsbrief. 

Gebruik je opgebouwde mailinglist verstandig

De belangrijkste regel wanneer het over e-mailmarketing gaat is: creëer waarde. ik herhaal: creëer waarde.

Zorg ervoor dat elk nieuw mailingadres een bevestigingsmail krijgt en blijf de dagen erna top of mind. Zo maak je iemand warm voor jouw product of dienst.

Eens de klant vertrouwd is met je bedrijf, kan je op een vast tijdstip een nieuwsbrief versturen naar iedereen op je mailinglist. Het allerbelangrijkste hierbij is dat je de lezer waardevolle informatie geeft. Daarnaast hou je best ook rekening met volgende zaken:

  • Denk na over de frequentie van je nieuwsbrief. Je moet top of mind blijven, maar wil ook niet gaan spammen.
  • Maak je mail niet te lang en zorg voor structuur zodat de lezer de aandacht houdt en doorklikt naar je website.
  • Kies een onderwerpregel die in het oog springt.

Laat het dus voor eens en voor altijd duidelijk zijn dat een mailinglist enorm belangrijk is. Zet daarnaast ook in op andere vormen van owned media zoals je website en zelfs podcast. Al is het maar om te voorkomen dat je bij de volgende storing van onze geliefde apps je klanten niet meer kan bereiken.

Heb je nog verdere vragen over het opbouwen en onderhouden van je e-mailmarketing, I’m all ears!