fbpx

Hoe maak ik een podcast?

Een podcast is een relatief betaalbare manier om een aanzienlijk netwerk op te bouwen en verhoogt je geloofwaardigheid als expert binnen jouw branche. Je positioneert jezelf als deskundige. Thought leadership binnen handbereik dus. 

In vijf stappen een geslaagde podcast maken

1. Definieer het onderwerp van je podcast

Door het onderwerp van je podcast goed te omschrijven, focus je automatisch op waardevolle inhoud en werp je jezelf gemakkelijker op als expert binnen het omschreven gebied. Hou je idee in deze fase breed genoeg om genoeg inspiratie op te doen voor voldoende afleveringen.

Enkele aandachtspunten voor je concreet aan de slag gaat:

  • Concurrentieanalyse 

Analyseer de sterktes en zwaktes van de concurrentie. Welke podcast brachten zij op de markt en gaat die over een gelijkaardig onderwerp? Zorg voor een unieke positionering, zo spring je er zeker uit.

  • Format 

Een podcast kan in verschillende gedaantes bijeen gebabbeld worden. Ze geven een herkenbare vorm aan je productie en zorgen ervoor dat je luisteraars geboeid blijven. Ga je voor een monoloog of een interview? Loopt je podcast in een fragment van begin tot einde of voeg je creatieve onderbrekingen in? Allemaal dingen om over na te denken voor je je podcast begint te maken.

  • Frequentie

Consistent afleveringen uitbrengen zorgt voor een vertrouwensband met je luisteraar. Zorg ervoor dat je gedurende een langere periode wekelijks of tweewekelijks een podcast uitbrengt. Zo blijft je doelpubliek alert en kijken ze steeds uit naar een volgende aflevering.

  • Definieer je doelgroep

Achterhaal zoveel mogelijk informatie over je ideale luisteraar. Hou die informatie in het achterhoofd om waardevolle en relevante content te creëren.

2. Branding

Je naam moet goed klinken en in het beste geval de lading dekken. Afhankelijk van je branche mag die ook de nodige dosis creativiteit bevatten. Zorg er altijd voor dat je de tone of voice van je merk blijft behouden. Ga geen creatieve woordhumor gebruiken als je tone of voice heel zakelijk is.

Zorg voor een algemene samenvatting die kort en krachtig uitlegt waarover je podcast gaat, voor wie je de podcast gemaakt hebt en waarom mensen moeten luisteren.

Vergeet niet om de bijkomende branding elementen aan je brandbook toe te voegen. Je podcast vraagt om een afgeleide van de dragers die je op dit moment hebt. Maak een lijst van al je branding elementen zoals kleuren, fonts,  cover visuals en eventueel de audio van je intro en outro.

3. Audio apparatuur

Afhankelijk van je budget kies je de passende optie. Je kan ervoor kiezen zelf te investeren in een studio, je kan een opnamestudio boeken of een professional inhuren om je op locatie te begeleiden. Hou er rekening mee dat een podcast wordt beluisterd en een streling voor het oor moet zijn. Pay peanuts, get monkeys…

4. Opname en editen

Neem al dan niet aan de hand van een vooraf geschreven script je podcast op. Een script in de vorm van een draaiboek is aan te raden aangezien het je een duidelijk overzicht geeft van elk podcastelement. Het is een allesomvattende handleiding die fouten tot een minimum beperkt.

Eens alles is ingeblikt, is het tijd voor de edit. In deze fase kan je creatief puzzelen en spelen met verschillende lagen audio en eventueel effecten. Zo kan je bijvoorbeeld een effect op de stem steken of een geluidseffect achter bepaalde woorden zetten om het geheel wat voller te laten klinken. Afhankelijk van je branche en doelgroep kan je hier helemaal los gaan.  

Geef elke aflevering een naam die beschrijft waarover het gaat om zo makkelijk mogelijk te worden ontdekt. Upload je podcast bij het gewenste podcastplatform. 

5. Promotie

  • Sociale media

Gebruik quotes als visuele teaser. Ook behind the scenes beelden doen het altijd goed en betrekken je luisteraar bij het proces. Extra tip: maak een videopodcast. Zo kan je de quotes mét video op je sociale media plaatsen. Daar hebben wij alvast 12 maanden content mee kunnen vullen.

  • Nieuwsbrief

Voeg een vaste podcastrubriek aan je nieuwsbrief toe waarin je elke aflevering in preview aankondigt.

  • Website

Maak een podcastpagina aan op je bestaande website waar je je werk uitlicht.

  • Netwerk van eventuele gasten

Heb je gasten in je podcast? Zorg er dan voor dat de gasten de podcast makkelijk kunnen delen met hun netwerk. Stuur ze een reminder de dag voordat je nieuwe aflevering live gaat. Ook de dag zelf vraag je om het live gaan te delen.

Uit ervaring weten we dat een podcastproductie geen klein bier is. Hulp nodig?