Hoe maak ik een podcast?

Een podcast is een relatief betaalbare manier om een aanzienlijk netwerk op te bouwen en verhoogt je geloofwaardigheid als expert binnen jouw branche. Je positioneert jezelf als deskundige. Thought leadership binnen handbereik dus. 

5 Stappen richting een geslaagde podcast

1. Definieer je onderwerp

Door je onderwerp goed te omschrijven focus je automatisch op waardevolle inhoud en werp je jezelf gemakkelijker op als expert binnen het omschreven gebied. Hou de definitie breed genoeg om genoeg inspiratie te kunnen opdoen voor x tal afleveringen.

Enkele aandachtspunten.

  • Concurrentieanalyse 

Analyseer de sterktes en zwaktes van de concurrentie en positioneer je onderwerp. Zo spring je er zeker uit.

  • Format 

Een podcast kan in verschillende gedaantes worden bijeen gebabbeld. Educatief, interview,… 

  • Frequentie

Consistent afleveringen uitbrengen zorgt voor een vertrouwensband met je luisteraar.

  • Definieer je doelgroep

Achterhaal zoveel mogelijk informatie over je ideale luisteraar. Hou die informatie in het achterhoofd om waardevolle en relevante content te creëren.

2. Branding

  • Je naam moet goed klinken en in het beste geval de lading dekken. Afhankelijk van je branche mag die ook de nodige dosis creativiteit bevatten. Een copywriting collectief podcast mag al wat meer zijn best doen dan de podcast van een meubelfabrikant.
  • Algemene samenvatting. Wees zo duidelijk en beknopt mogelijk en beantwoord volgende vragen. Wat brengt de podcast? Voor wie? Waarom zouden mensen moeten luisteren?
  • Brandbook. Maak een lijst van al je branding elementen zoals kleuren, fonts,  cover visuals en intro/outro audio.

3. Audio apparatuur

Afhankelijk van je budget kies je de passende optie. Je kan ervoor kiezen zelf te investeren in een studio, je kan een opnamestudio boeken of een professional inhuren om je op locatie te begeleiden. Hou er rekening mee dat een podcast wordt beluisterd en een streling voor het oor moet zijn. Pay peanuts, get monkeys…

4. Opname en editen

Neem al dan niet aan de hand van een vooraf geschreven script je podcast op. Een script in de vorm van een draaiboek is aan te raden aangezien het je een duidelijk overzicht geeft van elk podcastelement. Het is een allesomvattende handleiding die fouten tot een minimum beperkt. Eens alles is ingeblikt is het tijd voor de edit. In deze fase kan je creatief puzzelen en spelen met verschillende lagen audio en eventueel effecten. Zo kan je bijvoorbeeld een effect op de stem steken of een geluidseffect achter bepaalde woorden zetten om het geheel wat voller te laten klinken. Afhankelijk van je branche en doelgroep kan je hier helemaal los gaan.  

Geef elke aflevering een naam die beschrijft waarover het gaat om zo makkelijk mogelijk te worden ontdekt. Upload je podcast bij het gewenste podcastplatform. 

5. Promotie

  • Social media

Gebruik quotes als visual teaser. Ook behind the scenes beelden doen het altijd goed en betrekken je luisteraar bij het proces.

  • Nieuwsbrief

Indien je reeds een nieuwsbrief uitstuurt, maak een vaste podcastrubriek aan waarin je elke aflevering aankondigt.

  • Website

Maak een aparte podcastpage aan op je bestaande website of maak een aparte website.

  • Netwerk van eventuele gasten

Heb je gasten in je podcast? Zorg er dan voor dat de gasten de podcast makkelijk kunnen delen met hun netwerk. Stuur ze een reminder de dag voordat je nieuwe aflevering live gaat. Ook de dag zelf vraag je om het live gaan te delen.

Uit ervaring weten we dat een podcastproductie geen klein bier is. Hulp nodig?