Liefste podcastdagboek

Graag hadden we deze blog aangevangen met zoiets als ‘beste dagboek’ maar we voelen ons vervreemd. Vervreemd van dat kleine, felgekleurde, met ouderslot vergrendelde kinderbijbeltje dat steeds onder ons bed werd verstopt. Het sleuteltje zat veilig in het gaatje onder de teddybeer zijn linkeroogbal. 

We staren naar ons scherm en laten nog een espresso druppen. Wakker worden we er al lang niet meer van, maar het is een gewoonte. En gewoontes, dames en heren, dat is nu precies waar het om draait in dit dagboek van onze gloeiend hete marketingpodcast. Gewoontes als in routines want een podcast stampt zichzelf niet uit de grond.  

Op een herfstige dinsdagochtend in oktober 2023 komt Elien het kantoor binnengetsjokt. Bril op half negen en gulzig gezucht. EEN PODCAAAST! Vlam! Het zaadje werd instant een kamerplant en er stond meteen een meeting op de agenda. Niet kort op de bal maar op de bal.

Vooraleer we uit de doeken doen hoe deze podcast tot stand is gekomen, situeren we even de betrokken partijen. Het zaadje van de podcast kwam uit HIT-hoofd Elien. Studio HIT is een copywritingtrio waarvan Elien, Hanne en Gilles daadkrachtig deel uitmaken. Toevallig of niet, maar op ons kantoor smeedt Thomas van productiehuis WhyNot dagelijks audiovisuele plannen. Eén plus één is drie, en de rest is geschiedenis.

Meetings, brainstorms en intensieve reviews

Eerste meeting op 21.11.23

Studio Hit en WhyNot kakelden de eerste losse flodders op papier. Grove krijtlijnen op dezelfde golflengte waren: frisse, niet te stijve marketing podcast in interviewstijl waarin elke gast in ongeveer een kwartiertje tijd zijn know how met de luisteraar deelt. 

Actie

Gilles schreef het concept verder uit en begon de zoektocht naar een passende introtune en podcastnaam. Elien castte de gasten en plande samen met Thomas de interviews in. 

Meeting eind november

Samen puzzelden we het concept verder in elkaar. Formeel en informeel zouden evenwichtig worden afgewisseld en de luisteraar moest geboeid blijven door verschillende audiolagen.

Dat deden we door telefoongesprekken op te nemen waarin we de gasten uitnodigden of stiekem op kantoor iemands mening vast te leggen met onze telefoon. Deze content van lagere audiokwaliteit werd vervolgens verweven met de professioneel klinkende
WhyNot-audio van het interview. We kozen voor audio en video, want video is dankbare content om 360 graden gewijs in te zetten voor je marketing.

Actie

Na grondige review van elke gast schreef Gilles de scripts uit en selecteerde passende geluidseffecten. De scripts werden vervolgens in een draaiboek gegoten om de geplande opnames overzichtelijk te houden. 

Opnames 

Begin december interviewden we in het Studio HIT hoofdkwartier Michiel Vanderheyden en Maxine Stevens.

Meeting midden december

De ruwe versies werden samen overlopen en geanalyseerd. Hieruit filterden we de belangrijkste learnings van waaruit de volgende opnames werden opgebouwd.

Actie

Studio HIT reviewde de ruwe opnames op Vimeo via comments die Thomas meenam in de montage. De rechtenvrije introtune werd gevonden. We kozen een analoog klinkend, warme en relaxte instrumental die naadloos aansloot bij de audio layering techniek. Visuals werden in Canva uitgewerkt. De podcast kreeg de catchy naam ‘Hit Happens’.

Resultaat

De ruwe versie van de eerste twee afleveringen stond eind januari klaar. We huurden een externe professional in om deze af te mixen.

Opnames

Begin februari kwamen we op dreef en werden alle andere interviews vlot ingeblikt. De schoonheidsfoutjes bleven achterwege en de intro’s werden pas na het beluisteren van de ruwe interviews geschreven en niet ervoor. Op die manier speelden we beter in op de nuances.

Meeting begin februari

Hoe in godsnaam zetten we triljoenste marketingpodcast in de markt? We werkten een campagne uit en launchdatum werd vastgelegd op 14 maart. 

Actie

De landingspagina werd aangemaakt op de Studio HIT-website en de promocontent uitgedacht. Treffende quotes werden uit de interviews gedistilleerd.

Opnames 13.2

De introscripts van de gasten werden opgenomen na het eigenlijke interview. Dat deden we in de auto van Elien. Een auto is namelijk de ideale klankkast om warme audio op te nemen.

Resultaat

  • Zes professionele podcastafleveringen van rond de 15 minuten. 
  • Warme introtune die helemaal de toon zet. 
  • Sterke, originele scripts waarin de gasten op een speelse manier worden aangekondigd.
  • Een selectie uiteenlopende boeiende marketinggasten. 

Alles over Hit Happens