Bij search intent of zoekintentie draait alles om ‘micro-momenten’. Korte online opzoekmomenten zoals de betekenis achterhalen van een woord of de prijs van een bepaalde dienst. Uiteraard willen we dan snelle en makkelijke antwoorden vinden, maar belangrijker is de vraag waarom we die zoektocht überhaupt beginnen.
Wat is search intent
De zoekintentie is de reden achter elke zoekopdracht. Voeren we een zoekterm in op Google, dan verwachten we dat er wat duidelijkheid wordt geschept. Als we bijvoorbeeld opzoeken wat een copywriter doet, volgt een duidelijk antwoord dat onze vraag volledig dekt.
De opkomst van zoekintentie
Vroeger waren de zoekmachines niet zo gesofisticeerd. Regelmatig posten en keywords gebruiken waren ruim voldoende om hoog te scoren op de Search Engine Results Pages (SERP). Na tal van Google algoritme-updates is Google veel slimmer. De zoekintentie krijgt nu een prominente rol.
Types
We onderscheiden drie verschillende types.
- Informatie: Intentie om iets te weten of wat te doen. Denk bij het eerste aan bovenstaand voorbeeld van de copywriter. Als je echter met een probleem zit, is de intentie wat te doen.
- Navigatie: Intentie ergens fysiek of digitaal naartoe te gaan. Dit kan een fysieke plaats of website zijn.
- Transactie: Intentie om online te kopen. Deze transacties zijn makkelijk te identificeren aangezien ze meestal samengaan met keywords als ‘kopen’, ‘te koop’ of ‘goedkoop’.
Zoektermen hebben dus verschillende intenties en hangen allemaal af van de persoon die ze invoert. Google toont dan de resultaten die het best passen bij de zoeker. Dit maakt het dus niet zo gemakkelijk voor ons, content marketeers, om kwaliteitscontent te voorzien die maximaal aansluit bij de intentie.
Voordelen van het optimaliseren voor zoekintentie
De meeste aandacht van SEO ging lang uit naar het gebruik van strategische keywords. Deze maken ontegensprekelijk een belangrijk deel uit van je SEO, maar het grotere plaatje telt. Als je content maakt en rekening houdt met de juiste zoekintentie, zal je sowieso hoger ranken en meer impact hebben. Content moet steeds de noden van de gebruiker behartigen.
Zoekintentie bepalen
Voer een Google zoekopdracht uit en bepaal handmatig de intentie gebaseerd op de zoekresultaten. Bekijk de eerste resultatenpagina en check de volgende zaken.
- Wat is de intentie van de topcontent? Is deze informatief, navigatiegericht of transactiegericht?
- Wat zijn de SERP features? Dit is informatie die je krijgt naast de traditionele, organische zoekresultaten. Denk maar aan reviews of gerelateerde zoekopdrachten.
- Welke soorten advertenties worden getoond?
- Wat zijn de content types? Zijn het vooral blogs, foto’s, video’s, productpagina’s,…?
Na deze analyse kan je de intentie van het keyword bepalen. Een keyword is bijvoorbeeld informatief als er vooral gidsen worden getoond maar kan ook meerdere intenties hebben. Nu je de intentie weet, kan je je content hierop afstemmen.
Besluit
Het belang van de search intent is dus overduidelijk. Focus hierop bij het maken van nieuwe content en pluk de vruchten van je harde werk. Zie je het content bos niet meer door de bomen? Studio HIT helpt je graag verder.