Maxine Stevens

We hebben het over het belang van personal branding. Daarvoor hebben we niemand minder dan filterfee Maxine Stevens te gast. Maxine experimenteerde met fotobewerking en zo runt ze vandaag een online preset business en online product academy vanuit haar zalig zachte zetel. Hoe belangrijk was die personal branding nu om dit online imperium uit de digitale grond te stampen?

Maxine, stel jezelf even kort voor. 

Ik ben Maxine Stevens, moeder van twee kinderen maar ook van twee bedrijven.

Ik startte als fotografe en sinds een aantal jaar verkoop ik fotopresets. Mijn hoofdbezigheid is de Online Product Academy, waarin we ondernemers en kleine bedrijven opleiden om zelf een digitale poot te maken aan hun bedrijf. 

Wat betekent personal branding voor jou? 

Personal branding is heel belangrijk, maar tegelijkertijd iets waar ik een dubbele houding mee heb. Ik probeer mezelf los te maken van wat ik professioneel doe, zodat het niet afhankelijk is van mij.

Denk je veel na over jouw persoonlijke merk en wat je publiceert op sociale media? 

Sommigen stellen zich zichtbaar effortless voor op social media met een consistent verhaal of presence. Dat is voor mij niet het geval. Ik denk echt na over wat ik wel en niet wil brengen. Het is belangrijk om grenzen te trekken. Vroeger had ik die grenzen minder en was ik veel opener, spontaner en authentieker online. Hoe langer dat duurt, hoe meer ik de voordelen onderken om die grens te leggen en niet alles online te delen. Ook al is dat commercieel heel interessant, je moet een evenwicht vinden tussen commerciële en persoonlijke overwegingen.

Waar trek je die lijn dan precies? 

Momenteel deel ik veel minder over mijn kindjes, vroeger veel meer. Het was toen ook relevanter, want ik fotografeerde gezinnen en mijn kindjes waren toen nog heel klein.

Vroeger maakte ik ook daily vlogs en zo deelde ik op Instagram in mijn stories waarmee ik bezig was. Nu is dat veel beperkter en probeer ik daar gerichter mee om te gaan. Ik probeer selectief te zijn in wat ik deel. 

Je cureert wel wat dingen, maar dan moet je ook wel bewaken dat je geloofwaardig blijft. Hoe doe je dat dan? 

Om geloofwaardig te blijven met een personal brand – of op social media tout court – is de key jezelf zijn. Spontaan en authentiek brengen wat je wil brengen is doorslaggevend. 

Wat is de Online Product Academy? 

De Online Product Academy richtten we twee jaar geleden op. Als fotografe maakte ik zelf presets – een digitaal product – en ik kreeg vaak de vraag hoe ik dat deed. Ons eerste jaar leverde meteen 250.000 euro omzet op. Gek, want het is een schaalbaar product. Vanuit die vraag is de Online Product Academy gegroeid. Hierin leren we mensen via opleidingen en trajecten om een digitaal product te creëren. 

Met hoeveel leden zijn jullie op dit moment binnen die Online Product Academy?

Ons flagship-traject, de OPA telt meer dan 600 leden. Onlangs gaven we een webinar voor 6.000 mensen. Over een heel jaar geven we webinars voor 20.000 mensen. De bedoeling is te groeien en onze boodschap te blijven verspreiden. 

Hoe belangrijk was die personal branding nu om dit online imperium uit de digitale grond te stampen? Waarom is personal branding zo belangrijk voor jou? 

Personal branding is voor zowel grote als kleine bedrijven, B2B en B2C belangrijk want mensen kopen van mensen, het verhaal achter het bedrijf. Dat verhaal vertellen en jezelf laten zien is heel belangrijk. 

Het kan toch niet altijd even makkelijk zijn om die balans te bewaren tussen je brand en wie je zelf bent? 

Dat is wel wat zoeken, zeker als je meerdere projecten beheert met verschillende doelgroepen. Ik zie mijn naam als een overkoepeling overheen de fotopresets en de Academy. Binnenkort komt er ook nog iets anders aan en dan is het wel wat zoeken naar je personal brand. 

Ik merk dat ik minder deel op mijn persoonlijke social media – wat eigenlijk altijd al als personal brand bedoeld was – en dat ik meer deel via de aparte kanalen van de projecten.

Zijn er voor jou bepaalde valkuilen bij een personal brand? 

Ik denk vaak na over hoe mensen mij gaan zien binnen tien jaar. We hebben enerzijds de fotopresets, wat een heel ‘onschuldig’ digitaal product is. Anderzijds hebben we de Online Product Academy, wat naar mijn mening nog altijd een ‘onschuldig’ product is, maar dat gaat wel over online verdienmodellen. Als je praat over online geld verdienen of over je bedrijf meer omzet laten draaien, dan bevind je je in woelige wateren. Dan worden mijn ethische waarden en normen geactiveerd. Op dat moment denk ik na of ik wel in een bepaald hokje wil worden geplaatst waar ik misschien niet thuis hoor. 

Jouw man zit ook mee in de zaak. Hoe bewaar je die balans tussen werk en privé? 

Balans is er niet. Work-life balans is iets heel dubbel. Mathias, mijn man, is er nu sinds negen maanden en wij maken afspraken. Van koppel naar zakenpartners is een grote stap maar het gaat elke dag beter en beter. In het begin was die balans heel ver zoek. Met twee kinderen, twee honden en twee katten is het snel chaos. Daar kunnen we mee om maar dat is dus wel heftig soms. Goede afspraken zijn dus noodzakelijk. Als de afspraken niet worden nagekomen kijk ik gewoon heel kwaad en zeg ik nee. Dan komt alles goed.

Je verschijnt veel online, ben je dan ijdel?

Ik weet het niet. Ik denk het niet en ik denk ook niet dat dat nodig is. Als er te veel filters aan te pas komen is het niet meer authentiek. Ik ben dus zo ijdel als elke andere mens, en niet meer dan dat.